• 21 listopada 2025

Łańcuch rolkowy jest elementem mechanicznego przeniesienia napędu, który posiada dwa punkty łożyskowania wymagające smarowania. Pierwszy punkt łożyskowania znajduje się pomiędzy sworzniem a tuleją, co umożliwia łańcuchowi poruszanie się wokół koła zębatego. Drugie miejsce znajduje się pomiędzy tuleją a rolką, co pozwala ogniwom łańcucha gładko przesuwać się po zębach koła zębatego. Bez odpowiedniego smarowania łańcuch ulega zużyciu metalicznemu i korozji, co prowadzi do uszkodzenia łańcucha. W rzeczywistości najczęstszym powodem, dla którego dostawcy i producenci łańcuchów odnotowują awarie, jest złe smarowanie. Przestoje mogą być bardzo kosztowne, dlatego ważne jest, abyś rozumiał znaczenie smarowania łańcucha rolkowego.

Zintegrowanie planu rutynowej konserwacji pomoże Twojej firmie uniknąć katastrofalnych momentów przestoju. Nie masz czasu na planowanie innego planu konserwacji? Istnieją firmy, które można znaleźć w Internecie, które oferują usługi pomagające w tworzeniu planów rutynowej konserwacji.

Rodzaje smaru do łańcucha rolkowego

Istnieje kilka rodzajów smarów, więc który z nich jest najlepszy dla łańcucha rolkowego? Najlepszym rozwiązaniem jest wysokiej jakości olej na bazie ropy naftowej SAE, nie zawierający detergentów. Poniższa tabela stanowi ogólne odniesienie do lepkości oleju, który powinien być stosowany w zależności od rozmiaru łańcucha i temperatury otoczenia.

Metody smarowania łańcucha rolkowego

Istnieje 5 różnych metod nakładania smaru na łańcuch rolkowy, które są podzielone na typy. Typy" można zazwyczaj znaleźć w katalogu firmy produkującej łańcuchy lub w dokumentacji ANSI. Typ" opiera się na 3 głównych czynnikach, którymi są prędkość, moc i temperatura otoczenia.

Ręcznie

Nałóż olej za pomocą pędzla lub puszki do oliwienia. Olej należy dodawać co około 8 godzin lub wcześniej, jeśli połączenia łańcuchowe stają się suche.

Kroplówka

Nanoś olej za pomocą szczelnego dozownika oleju z prędkością 15-30 kropli na minutę.

Kąpiel olejowa

Nanoś olej w kąpieli olejowej za pomocą szczelnej obudowy. Olej powinien płynąć na linii podziałki łańcucha rolkowego i powinien być monitorowany, aby upewnić się, że olej pozostaje na linii podziałki. Zbyt duża ilość oleju może spowodować jego przegrzanie.

Zawiesie tarczy olejowej

Nałóż olej za pomocą zawiesia talerzowego z szczelnej obudowy. Zawiesie olejowe powinno osiągać prędkość obrotową od 600 do 8000 stóp/min. Jeżeli łańcuch jest szerszy niż 4,92", należy użyć dwóch zawiesi (po jednym z każdej strony). (W przypadku szerokich łańcuchów jedna zawiesina nie może "zawiesić" oleju na całym łańcuchu).

Pompka

Nanieś olej za pomocą pompki z szczelnej obudowy. Strumień oleju z pompy powinien pokrywać całą szerokość łańcucha.

łańcuch

Kontrola łańcucha rolkowego

Tak, łańcuch rolkowy wymaga kontroli, aby upewnić się, że jest właściwie nasmarowany. Każde zastosowanie jest inne i jedno może wymagać częstszego smarowania niż inne, które ma podobną konfigurację napędu. Inspekcje i historia pomogą określić właściwą ilość smaru. Po pierwsze, należy oczyścić łańcuch rolkowy środkiem czyszczącym na bazie ropy naftowej. Po wyczyszczeniu łańcucha należy sprawdzić, czy nie ma na nim śladów zużycia lub czerwonawych/brązowawych przebarwień części. Jeśli pojawią się ślady zużycia lub odbarwienia, oznacza to, że łańcuch nie jest odpowiednio smarowany.

 

Top