• 26 kwietnia 2025

Łańcuchy rowerowe

Każdy łańcuch był badany minimum dwa razy, za każdym razem dopasowywany do pół rozmiaru łańcucha kontrolnego Shimano Ultegra. I na pewno ten łańcuch okazał się stabilny, co potwierdza wyniki, którymi się tutaj dzielimy. Większość z nas nie zastanawia się nad tym, kiedy przyjdzie czas na wymianę łańcucha i często po prostu wymienia zużyty łańcuch na taki, który pasuje do nazwy przerzutki. Być może nieliczni spróbują czegoś innego w pogoni za lepszą odpornością na korozję, lepszą zmianą biegów, mniejszą wagą lub zaoszczędzeniem kilku dolarów.

Nasza konstrukcja fazy pozwala na precyzyjne ładowanie nawet do smukłych, szerokich łańcuchów. W rowerach eBike ze średnim napędem, obciążenie może wynosić nawet ponad 1050 kgf, przekraczając o 33% powszechnie przyjęte na świecie normy. Niezależnie od terenu, nasz łańcuch do eBike'ów zapewni Ci stabilną i bezpieczną jazdę.

Łańcuch rowerowy przenosi moment obrotowy z dolnego wspornika na piastę tylnego koła. Wykonany jest ze stali i obejmuje poszczególne ogniwa, które w pełni pasują do zębatek i kół łańcuchowych - dlatego też istnieją różne łańcuchy dla różnych ilości przełożeń. Poza tym należy dobrać odpowiedni rozmiar do swojego roweru, tak aby łańcuch nie był ani za ciasny, ani za luźny. Dodatkowo łańcuchy różnią się między sobą jakością użytego metalu.

Jeśli na przykład dźwignia zmiany biegów ma 10 biegów, można mieć wyłącznie kasetę o dziesięciu prędkościach. W tym miejscu można wybrać węższe gradacje dla mniejszych manewrów zmiany biegów i szersze gradacje dla tak ogromnego zakresu jak to tylko możliwe. Nowe łańcuchy często występują w rozmiarach magazynowych, wystarczająco długich do wielu zastosowań w rowerach wyprostowanych. Przed montażem należy wyeliminować odpowiednią liczbę ogniw, aby zapewnić prawidłowe działanie napędu.

W przypadku łańcucha Dura-Ace, po wyjęciu z pudełka, zużycie na cyfrowym przyrządzie do sprawdzania łańcucha KMC wynosiło 0,12 mm, natomiast w przypadku łańcuchów Ultegra było to 0,05/,06 mm. Należy pamiętać, że Kerin za zużycie uważa 0,5 mm, a więc 0,12 mm to prawie 1 / 4 dopuszczalnego zużycia. Kerin uważa, że może to być różnica pomiędzy partiami i że jest całkiem możliwe, że łańcuch Dura-Ace może zaoferować lepszą wytrzymałość. Oczywiście Adam Kerin i inżynierowie CeramicSpeed nie zgadzają się z sugestią firmy SRAM, że testy wyłącznie łańcucha są bezsensowne. Nie trudno więc sobie wyobrazić, że łańcuch z luźniejszymi ogniwami, choć nie tak trwały, może okazać się bardziej przyjazny dla środowiska.

W związku z tym, że łańcuch może być bardzo podatny na obciążenia, nie zaleca się stosowania kombinacji przerzutek duża/duża i mała/mała, co nazywane jest cross-chainingiem. W rowerach wyposażonych w przerzutki dodatkowo liczy się szerokość zewnętrzna łańcucha, gdyż nie powinien on być zbyt szeroki na zestaw zębatek, bo może ocierać o kolejną większą zębatkę, lub zbyt wąski, bo może wpaść pomiędzy dwie zębatki. Łańcuchy można rozpoznać po ilości tylnych zębatek, które będą wspomagać, od 3 do 12, a poniższa lista umożliwia zmierzenie serii niewiadomego pochodzenia w celu określenia jej przydatności. W związku z tym, że zakładanie łańcucha jest mocno utrudnione przez zanieczyszczenia dostające się do ogniw, żywotność łańcucha zależy całkowicie od tego, jak dobrze jest on czyszczony i smarowany, a nie od obciążenia mechanicznego. Przed wprowadzeniem rowerów ochronnych, rowery nie posiadały łańcuchów, a pedały były zazwyczaj połączone bezpośrednio z kołem napędowym, co ograniczało prędkość maksymalną przez średnicę koła i prowadziło do konstrukcji z przednimi kołami tak dużymi, jak to tylko możliwe.

łańcuch

Przerzutki zmieniają przełożenie poprzez przesuwanie łańcucha po zębatkach i pierścieniach łańcuchowych. W przypadku przerzutek przednich i tylnych stosunek ten jest modyfikowany poprzez przesunięcie łańcucha przez przednią i tylną przerzutkę na inną zębatkę, tak aby dostosować się do okoliczności. W końcówce jest to kwestia stylu, która z tych wersji jest najlepsza dla Ciebie. Ale przede wszystkim, system pojedynczego pierścienia jest naprawdę pomocny dla zawodników, podczas gdy wszyscy rowerzyści górscy lubią używać dwóch lub trzech pierścieni łańcucha z przodu, ponieważ w dłuższej perspektywie zapewniają one większe zróżnicowanie dla szybkich zjazdów lub nawet najbardziej stromych podjazdów. Łańcuch jednorzędowy jest przeznaczony do rowerów z jedną zębatką na korbie i drugą na kole. Łańcuchy jednorzędowe nie są przeznaczone do zmiany biegów w rowerach z tylnymi zębatkami.

Kombinacja dodatkowych zębatek na jednej pomocy znanej jako kaseta.

W związku z tym, że nie jest to tak jednoznaczne, ale niektóre materiały uległy poprawie, procesy produkcyjne zostały udoskonalone i dodano nowe powłoki o niskim współczynniku tarcia.
Szerokość łańcucha zmienia się w przypadku łańcucha 8-rzędowego, 9-rzędowego lub 10-rzędowego i 11-rzędowego.
"Niektóre środki zaradcze są bardziej związane z reklamą i estetyką niż z wydajnością," wspomniał Kerin.Podstawową zasadą długiej żywotności łańcucha jest nie smarowanie łańcucha, który nie jest czysty, gdyż powoduje to przedostawanie się cząstek ściernych do rolek. Łańcuch należy wytrzeć do sucha po tym, jak środek smarny zdąży przeniknąć do ogniw. Alternatywną metodą jest częste zmienianie łańcucha, wtedy właściwa pielęgnacja jest mniej konieczna. Niektóre rowery użytkowe mają całkowicie zabudowane osłony łańcucha, które praktycznie eliminują jego zużycie i konieczność konserwacji.

Top