W każdym systemie sterowania ruchem, celem jest ostatecznie przemieszczenie jakiegoś ładunku. Elementem układu ruchu, który przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną, jest silnik. Ale zadanie nie kończy się na tym. Wał wyjściowy silnika musi w jakiś sposób połączyć się z dowolnym obciążeniem.
To ostateczne połączenie może przybierać różne formy. Jednymi z najbardziej efektywnych sposobów połączenia z obciążeniem są tak zwane metody napędu bezpośredniego, w których silnik jest bezpośrednio sprzężony z obciążeniem. Jeśli nie jest to możliwe, dostępne są różne metody pośrednie, aby połączyć silnik z obciążeniem. Jedną z nich jest łańcuch rolkowy.
Łańcuchy rolkowe mają tę zaletę, że są dość prostą i nieskomplikowaną metodą przenoszenia energii mechanicznej. Łańcuchy rolkowe zbudowane są jak typowa struktura ogniwowa, czyli szereg cylindrycznych rolek połączonych ogniwami. Obracające się koło łańcuchowe, które jest połączone z silnikiem, porusza łańcuch. Drugi koniec łańcucha może być następnie połączony z jakąś częścią ładunku.
Z drugiej strony, łańcuchy zużywają się z czasem, a gdy to nastąpi, zwiększa się ich podziałka, przez co stają się luźniejsze i bardziej elastyczne, co może dodać niestabilności w postaci "luzu" w systemie. Ponadto łańcuchy wymagają smarowania, aby mogły pracować efektywnie.
Głównymi czynnikami ograniczającymi żywotność łańcucha są korozja, zużycie i zmęczenie. Jednak przestrzeganie kilku prostych wskazówek może pomóc przedłużyć żywotność łańcuchów rolkowych. Na początek, w celu maksymalnego wydłużenia żywotności, łańcuchy powinny być odpowiednio smarowane, aby zminimalizować ich zużycie. Ponadto, korozja może przyspieszyć efekty zużycia i zmęczenia. Aby temu zapobiec, należy upewnić się, że łańcuch jest chroniony. Właściwie nasmarowany łańcuch może zminimalizować narażenie na działanie środowiska i wydłużyć żywotność produktu.
Niektórzy producenci oferują również opcje zwiększające odporność zmęczeniową, w tym specjalnie produkowane elementy, takie jak hartowane sworznie i nity, a także zoptymalizowane wymiary łańcucha dla
danych zastosowań. Ogólna zasada dotycząca łańcuchów mówi, że gdy łańcuch staje się dłuższy o 1,5 do 2% od długości początkowej, zaczyna podjeżdżać pod zęby koła łańcuchowego. W tym momencie następuje przyspieszone zużycie koła łańcuchowego i łańcucha.
Niektórzy producenci oferują łańcuchy odporne na korozję. Mogą one być wykonane z jednego z kilku rodzajów materiałów, w tym stali nierdzewnej, łańcuchów niklowanych, tytanu lub łańcuchów ze stali nierdzewnej połączonych ze specjalnymi polimerami.