Wiedza o tym, kiedy należy wymienić łańcuch rolkowy jest ważnym elementem procesu transakcyjnego. Dzieje się tak dlatego, że zużycie w dowolnym miejscu łańcucha rolkowego (znanego również jako łańcuch napędowy lub łańcuch przenośnika) spowoduje uszkodzenie innych elementów procesu, takich jak koła zębate, koła łańcuchowe lub sworznie.
Niestety, jeśli uszkodzenie łańcucha rolkowego nie zostanie odpowiednio wcześnie zidentyfikowane, zacznie wpływać na inne elementy, a ich wymiana może być znacznie droższa.
Dlatego tak ważne jest zrozumienie i rozpoznanie oznak zużycia łańcucha rolkowego i jak najszybsze znalezienie najbliższego dystrybutora łańcuchów napędowych lub producenta łańcuchów przenośnikowych wraz z zamówieniem.
Chcemy być w stanie pomóc Państwu w znalezieniu odpowiedniego typu produktów lub rozwiązań, jeśli chodzi o wymianę elementów produkcyjnych i mechanicznych. Dlatego przygotowaliśmy dla Państwa mały przewodnik:
Łańcuch rolkowy, łańcuch przenośnikowy lub łańcuch napędowy to - jak się domyślacie - łańcuch, który składa się z 5 elementów: rolki, tulei, sworzni, ogniwa głównego oraz płyt zewnętrznych i wewnętrznych. Razem tworzą długi łańcuch, który może być połączony z kołem zębatym lub zębatką, aby pomóc w przenoszeniu napędu z silnika na zębatkę i tak dalej.
Jest to metalowa cylindryczna obudowa, która otacza tuleję. Jest ona zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie części mogły się swobodnie poruszać i aby łańcuch był elastyczny. Pomiędzy tymi elementami znajduje się smar, który musi być utrzymywany, aby zapobiec zużyciu.
Jest to kolejna wydrążona metalowa cylindryczna obudowa, która otacza sworznie, ale znajduje się wewnątrz rolek. Nie tylko to, ale tuleja jest przymocowana do płyt wewnętrznych. Płyta wewnętrzna jest w kształcie orzeszka ziemnego z cylindrem tulei na każdym końcu.
Jest to wzmocniony i solidny cylinder psychiczny, który jest umieszczony wewnątrz tulei z smarowaniem, aby umożliwić swobodny ruch. Podobnie jak tuleja, sworznie łożyskowe są przymocowane do płyty (zewnętrznej), która jest w kształcie orzeszka ziemnego z dwoma sworzniami przymocowanymi po obu stronach.
Płyty te, jak wspomniano, mają kształt orzeszka z tuleją i zamocowanymi sworzniami łożyska. Są one połączone i zazębiają się dzięki sworzniom wchodzącym w obudowy tulei. Wymieniają się one, tworząc długi łańcuch; pierwszy sworzeń pasuje do ostatniej obudowy tulei, a następnie pierwsza obudowa tulei pasuje do ostatniego sworznia innej płyty. Wszystkie te elementy są zamknięte razem z wałkiem na górze tulei.
Jest to specjalnie zaprojektowane ogniwo służące do połączenia łańcucha. Nie zawsze istnieje potrzeba stosowania ogniw wzorcowych, ponieważ pewne długości są standardowe i wykonywane przez producenta łańcuchów przenośnikowych w określonym rozmiarze.
Łańcuch rolkowy jest znany większości ludzi, zwłaszcza jeśli dorastali na rowerze lub dwóch. Łańcuch używany do połączenia kół zębatych z kołami jest łańcuchem napędowym używanym z zębatkami.
Można je jednak stosować również w zastosowaniach przemysłowych, np. w przemyśle motoryzacyjnym i w budownictwie.
Dystrybutor łańcuchów napędowych będzie produkował większe łańcuchy rolkowe do motocykli, ale często są one używane w ten sam sposób, co rowery. Jednak w nowszych rowerach jest on zastępowany alternatywnymi rozwiązaniami, takimi jak pasek klinowy.
W samochodach łańcuch rolkowy jest bezpiecznym i trwałym wyborem dla samochodów, w których łańcuch jest mocowany do silnika jako napęd wałka rozrządu. Również w tym przypadku jednak jest on częściej spotykany w starszych modelach i często zastępuje się go paskami zębatymi, aby zapewnić cichszą pracę.
Są one również widoczne w wózkach widłowych, piłach łańcuchowych i procesach drukarskich.
Konserwacja łańcucha rolkowego może być tak prosta, jak sprawdzenie jego wydłużenia i zapewnienie smarowania zgodnie z wytycznymi producenta.
Należy rutynowo kontrolować napędy pod kątem prawidłowego napięcia łańcucha. Łańcuchy powinny być zainstalowane z 2% do 4% zwisu na środku odległości między kołami łańcuchowymi.
Można również użyć miernika do zmierzenia i sprawdzenia rzeczywistej podziałki łańcucha w stosunku do oryginalnej podziałki. Producenci łańcuchów przenośnikowych zalecają wymianę łańcucha po 3% wydłużeniu. W przeciwnym razie może on być konserwowany i ponownie używany.
Chociaż nie zawsze jest to konieczne, zaleca się wymianę kół łańcuchowych przy każdej wymianie łańcucha rolkowego. Wynika to z faktu, że zużycie łańcucha powoduje przesuwanie się kół zębatych w górę i długotrwałe uszkodzenie kół zębatych.
Istnieją również sposoby na przedłużenie żywotności łańcuchów rolkowych. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z naszym krótkim przewodnikiem.
Oznaki zużycia łańcucha rolkowego mogą być proste, ponieważ łańcuch będzie wykazywał wydłużenie.
Łańcuch rolkowy powinien być pewny i nie powinien się "rozciągać" jak gdyby był elastyczny. Można to również zmierzyć za pomocą zwisu i skoku łańcucha, jak wspomniano powyżej. Jeśli nie jesteś pewien jak zmierzyć wydłużenie łańcucha rolkowego, większość dystrybutorów łańcuchów napędowych i producentów łańcuchów przenośnikowych udostępnia narzędzie zwane "skalą zużycia łańcucha".
W przeciwnym razie, jeśli posiadasz już takie narzędzie, możesz zastosować następujące obliczenia:
Wydłużyć łańcuch rolkowy do momentu, aż będzie napięty
Za pomocą suwmiarki z noniuszem zmierzyć odległość od wewnętrznej strony jednej rolki do zewnętrznej strony następnej. Wykonać to kilka razy w różnych miejscach.
Dodaj te liczby do siebie, a następnie podziel przez liczbę wykonanych pomiarów (np. 1+1+1+1 podzielone przez 4, lub 2+2+2 podzielone przez 3). W ten sposób otrzymamy średnią długość pomiędzy rolkami.
Następnie pomnóż tę średnią długość przez liczbę ogniw w łańcuchu. W ten sposób otrzymamy rzeczywistą długość łańcucha.
Znając pierwotną długość łańcucha, można określić procent wydłużenia łańcucha dzieląc jego rzeczywistą długość przez pierwotną długość łańcucha, a następnie mnożąc wynik przez 100.
Po wykonaniu powyższej kalkulacji otrzymają Państwo procent wydłużenia łańcucha rolkowego. Większość producentów łańcuchów przenośnikowych podaje, że stopień wydłużenia nie może przekraczać 3%. Jeśli wynosi on 3% lub więcej, należy wymienić łańcuch rolkowy.
Jeśli łańcuch rolkowy nie został wymieniony, może dojść do odłączenia się łańcucha od kół zębatych i zębatek, co może spowodować awarię układu przeniesienia napędu z uszkodzonymi ogniwami i potencjalne uszkodzenie innych elementów produktu.
Ważne jest jednak, aby zapoznać się z zaleceniami producentów łańcuchów transportowych i dystrybutorów produktu, w którym łańcuch jest używany. Na przykład w wielu rowerach o dużym potencjale biegowym zalecają oni wydłużenie łańcucha tylko do 0,75% przed koniecznością wymiany.