Koła łańcuchowe rolkowe są również znane jako jednopasmowe koła łańcuchowe i są szeroko stosowane do poruszania przenośników. Ciąg zębów, które są umieszczone w pobliżu centralnego otworu jest używany z łańcuchami rolkowymi do efektywnego poruszania maszyn i przenośników. Koła łańcuchowe są niezawodnymi i ekonomicznymi systemami napędowymi, które są szeroko stosowane w rowerach. Poza tym, są one również stosowane w różnego rodzaju maszynach, samochodach, prasach drukarskich, przenośnikach, motocyklach i wielu innych. Zdolność absorbowania wstrząsów i najmniejsze obciążenia momentem obrotowym sprawiają, że jest to niezawodny system napędowy.
Przed zapoznaniem się z zasadami konserwacji kół łańcuchowych należy zrozumieć pięć podstawowych elementów łańcucha.
Tarcie pomiędzy sworzniem a tuleją jest główną przyczyną wydłużania się łańcucha. Łańcuchy rolkowe są wstępnie nasmarowane olejem, który zapobiega powstawaniu rdzy, dlatego podczas montażu należy upewnić się, że olej nie został wypłukany. Poza tym nie pozwól, aby zębatka miała kontakt z podłogą lub jakimkolwiek obiektem, w którym znajduje się kurz.
Koła łańcuchowe należy wymienić w przypadku stwierdzenia któregokolwiek z poniższych problemów
- Pęknięcie płytki ogniwa
- Gdy łańcuch ma niepewne ruchy
- W przypadku stwierdzenia deformacji sworznia
- Gdy łańcuch jest zardzewiały
Czyszczenie i smarowanie
Rolkowy napęd łańcuchowy powinien być chroniony przed brudem i wilgocią. Łańcuch należy czyścić naftą i smarować olejem w regularnych odstępach czasu. Nie należy używać smarów ani ciężkich olejów, ponieważ są one zbyt sztywne i mogą utrudniać funkcjonowanie łańcucha. Upewnij się, że olej znajduje się poza obszarem łożysk, a więc nanieś go pomiędzy płytki ogniw.
Okresowa konserwacja łańcucha jest istotna dla uzyskania jego najwyższej żywotności. Jeżeli zębatka łańcucha rolkowego jest prawidłowo zamontowana, może wytrzymać około 15.000 godzin.
Zalecany jest następujący harmonogram konserwacji. Rutynową kontrolę można podzielić na trzy różne części, które są następujące:
Nowe koło łańcuchowe powinno być zawsze przechowywane w pudełku lub torbie do czasu montażu, aby nie miało kontaktu z kurzem, brudem lub innymi ciałami obcymi. Przy każdym zakupie łańcucha rolkowego jest on fabrycznie nasmarowany, ale smar ten nie wytrzyma warunków zewnętrznych, zwłaszcza w klimacie słonej wody. Dlatego tak ważna jest konserwacja łańcucha rolkowego w sposób opisany powyżej, aby zapewnić jego sprawne działanie i uniknąć niepożądanych uszkodzeń.